Jak matowe reflektory wpływają na bezpieczeństwo? Jak wygląda prawidłowy „rysunek” światła reflektora i „rysunek” światła reflektora matowego?

Do naszych badań wykorzystaliśmy Kia Rio pierwszej generacji. Samochód miał utlenione, matowe reflektory. Takie jak kilkadziesiąt % (!)  jeżdżących po naszych drogach samochodów. Reflektory w badanym samochodzie nie były wcale mocno zniszczone.

Pokazaliśmy zdjęcia reflektorów kilkunastu osobom.
Istotnym jest tu fakt, że zapytane osoby miały samochody z podobnie wyglądającymi reflektorami!

Ankietowane osoby zapytaliśmy:
Czy ich zdaniem reflektory w ich samochodzie kwalifikują się do wymiany bądź naprawy?

Odpowiedziały:
– „NIE”
– „Po co?”
– „Przecież świecą.”
– „Policja się nie czepia. Więc po co?”

Reflektory badanego samochodu przed zabiegiem regeneracji reflektorów wyglądały tak:

Kliknij na foto aby powiększyć.

Matowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogi

100% zapytanych osób uważało, że te reflektory wyglądają prawidłowo i nic im nie można zarzucić od strony jakości świecenia. Pytane osoby najczęściej mówiły, że przecież świecą! Co najwyżej wpływają na estetykę, ale przecież auto nosi oznaki korozji, więc same reflektory nie mają wpływu na ogólną estetykę tego pojazdu. Pytane osoby wyrażały opinię, że Policja na pewno by zareagowała w czasie kontroli drogowej i jakby coś było „nie tak”, to z pewnością zatrzymałaby dowód rejestracyjny pojazdu. A skoro nie zabrali do tej pory, tzn., że wszystko jest w porządku. Ale, czy na pewno? Czy na pewno wszystko jest w porządku?

Te same osoby, które nie widziały nic złego w tych reflektorach, nie widziały też nic złego w tym, że mogą świecić nieprawidłowo. Ale, kiedy je zapytałem, czy chciałyby, by bliska im osoba, np. dziecko, została potrącona przez samochód, którego kierowca nie zauważył pieszego, bo miał źle ustawione lub nieprawidłowo świecące reflektory, odpowiedziały:
– „Oczywiście, że nie!”
– „Zabiłbym!”
– „O Boże!”

Przerażające!

 

Wracając do przedmiotu naszych badań.
Jeden z reflektorów został zregenerowany. Wypolerowaliśmy utleniony, zmatowiony klosz doprowadzając go do wyglądu „jak nowy”:

Matowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogi

 

Następnie pojechaliśmy zlecić badanie świateł w Stacji Kontroli Pojazdów. Do badania wykorzystano przyrząd do ustawiania reflektorów Fudim – Polmo typ USP-20PS. Przyrząd optyczny umożliwia wykonanie pomiaru światłości świateł oświetleniowych pojazdów wszelkich typów oraz pomaga przy ich ustawieniu. Wyposażony jest w głowicę z układem fotometrycznym, który umożliwia dokonanie pomiaru natężenia światła (lub pomiaru światłości) świateł drogowych lub mijania.

 

Przyrząd do ustawiania reflektorów Fudim – Polmo

Przyrząd do ustawiania reflektorów Fudim - Polmo USP-20PS

 

Ilość luksów oraz „rysunek” światła rzucanego przez reflektor po regeneracji:

Matowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogi

 

Ilość luksów oraz „rysunek” światła rzucanego przez utleniony, matowy reflektor:

Matowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogiMatowe reflektory, a jakość i prawidłowość oświetlania drogi

 

Na koniec jeszcze oświetliliśmy ścianę. Najpierw reflektorem po regeneracji:

Obraz światła rzucanego na ścianę przez reflektor po regeneracji klosza

Na zdjęciu widać wyraźną granicę światła i cienia. Jest to ważne dla prawidłowego oświetlenia drogi oraz aby nie oślepiać innych użytkowników drogi.

 

Na tym zdjęciu widać jak bardzo rozproszone światło układa się na ścianie. Widać wyraźnie słabsze światło oraz całkowity brak granicy światła i cienia. Ten reflektor oświetla drogę w sposób niedostateczny, a także oślepia innych użytkowników ruchu drogowego.

Obraz światła rzucanego na ścianę przez matowy reflektor

 

Konkluzja

Z powyższych zdjęć wynika bardzo wyraźnie, że:
1. Ilość luksów reflektora po regeneracji klosza zwiększyła się ponad 5,5 krotnie!
2. „Rysunek” światła po regeneracji jest prawidłowy, z bardzo wyraźną granicą światła i cienia.
3. Światło rzucane przez reflektor z matowym kloszem jest:
– mocno rozproszone,
– brak jest wyraźnie określonej granicy światło-cień.
Reflektor taki nie dość, że niedostatecznie oświetla drogę, to jeszcze oślepia innych użytkowników ruchu drogowego!

Skorzystaj z naszych usług, albo kup zestaw do regeneracji matowych reflektorów i zrób to sam!